Flow Friday 2: Mitä flow-tilaan pääsy vaatii?

Flow Friday 2: Mitä flow-tilaan pääsy vaatii?

Flow Friday 2: Mitä flow-tilaan pääsy vaatii? 1024 576 Jussi Venäläinen

Huom: Videon ja tekstin sisältö on lähes sama. Voit myös kuunnella sen podcastina.

 

Flow’ta voi kokea lähes minkä tahansa asian parissa, mutta sille on kolme edellytystä.

 

1. HAASTEEN JA OSAAMISEN SUHTEEN ON OLTAVA OIKEA

Tämä on flow’n kultainen sääntö. Liian suuri haaste suhteessa taitotasoon ahdistaa ja liian kevyt haaste tylsistyttää. [1] Tästä syystä videopelit ovat helppo väylä flow-tilaan, koska niissä vaikeustaso joustaa ja kasvaa sopivasti. Mitä suurempi taitotasosi tehtävässä asiassa on, sitä helpompi flow’hun on päästä ja pysyä flow-tilassa. Alhainen taitotaso johtaa helposti siihen, että törmäät moniin hidasteisiin tai esteisiin, jotka vaativat jonkin asian opettelemista kokonaan alusta. Korkealla taitotasolla oppiminen on vain pientä hienosäätöä eikä tekeminen katkea. Tiede on tarjonnut meille jopa tarkan prosenttiluvun, johon tähdätä: flow-tilan kannalta optimaalinen haaste on 4 prosenttia vaikeampi kuin nykyinen taitotaso. [2] Kannattaa muistaa, että taitotaso ei ole kiinteä vaan se vaihtelee hetkittäin. Pienen lämmittelyn ja tekemiseen sisäänpääsyn myötä olet todennäköisesti taitavampi kuin vartti sitten. Samoin kun pääset flow-tilaan, taitotasosi kasvaa ja voit pyrkiä taas 4 prosenttia kovempaan haasteeseen.

flow-tila

2. KIRKAS TAVOITE

Jotta voit keskittyä tekemiseen, on sinun tiedettävä tarkkaan mihin suuntaan olet menossa. [1,3] Jos tavoite on epämääräinen, joudut usein miettimään, onko tekeminen järkevää. Kaikki epäröinti taas on poispäin flow-tilasta. Tavoitteissa paino on sanalla kirkas, sillä keskittyminen on helppo rajata, kun tavoite on tarkka. Kirkkaus tuo varmuuden mitä tehdä ja mihin keskittyä. Tästä syystä tavoitteet tulisi pilkkoa tarpeeksi pieniin osiin, jotta mielen on helppo hahmottaa ne. Esimerkiksi kirjailijan kannattaa tavoitella loistavan luvun sijaan kolmea loistavaa kappaletta.

3. VÄLITÖN PALAUTE

Mitä enemmän saat palautetta tekemisestä, sitä helpompi sinun on säätää omaa toimintaasi. [1,3] Tämän takia monissa urheilulajeissa flow-tilaan pääsy on helppoa, koska urheilussa saa jatkuvasti suuren määrän palautetta. Esimerkiksi alppilaskija saa joka sekunti suuren määrän tietoa rinteen ja suksien kautta. Palautteen määrä on flow’ta ja työelämää ajatellen suurin puute, koska tavoitteet on kyllä yleensä määritelty ja haastettakin löytyy, mutta palautesykli on liian pitkä. Pahimmillaan työntekijät saavat  työstään palautetta vain kerran vuodessa kehityskeskusteluissa. Palautteen ei onneksi tarvitse aina olla laajaa tai tilastollista. Yksittäiset palautekommentit, todo-listan ruksittelut ja lyhyet itsereflektiot ovat palautetta, joka auttavat ohjaamaan toimintaa. Minuutinkin pikainen itsereflektio työpäivän päätteeksi auttaa kehittämään omaa työntekoa:

1. Sainko aikaiseksi suunnitellut asiat? Jos en, miksi en?
2. Rytmitinkö päiväni järkevästi?
3. Opinko jotain, miten muuttaa toimintaa jatkossa?
4. Huomisen tehtävien suunnittelu

 

FLOW-OPAS – 10 KEINOA PÄÄSTÄ FLOW-TILAAN TIETOTYÖSSÄ

Jos haluat tietää lisää flow-tilasta ja oppia keinoja, kuinka päästä flow-tilaan omassa työssäsi, lataa Flow-opas täältä.

LÄHTEET

[1] Mihaly Csikszentmihalyi, 2008. Flow: Psychology of Optimal Experience.
[2] Harvard Business Review, 2014. Create a Work Environment That Fosters Flow.
[3] Steven Kotler, 2014. The Rise of Superman

Jaa tämä muidenkin hyödyksi ja iloksi:

Leave a Reply