Flow Friday 5: Miten edistää flow-tilaa omassa työssä – 3 keinoa

Flow Friday 5: Miten edistää flow-tilaa omassa työssä – 3 keinoa

Flow Friday 5: Miten edistää flow-tilaa omassa työssä – 3 keinoa 1024 576 Jussi Venäläinen

Huom: Videon ja tekstin sisältö on lähes sama. Voit myös kuunnella sen podcastina.

 

Flow seuraa keskittymistä ja keskittyminen seuraa työrauhaa.

Aiemmissa jaksoissa on tullut todettua moneen otteeseen, että flow-tilaan ei pääse ilmaiseksi, vaan ponnistelun ja tekemisen kautta. Flow’hun pääsyä voi helpottaa monin tavoin, mutta tässä tekstissä keskitytään tietotyössä tärkeimpään tekijään: työrauhaan. Flow-tilan portit aukeavat keskittymisen kautta ja keskittymisen suurin este tietotyössä on työrauha, joten tässä kolme vinkkiä sen parantamiseen.

1. Tasapainoinen äänimaailma

Avokonttorien yleistyminen on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan suurinta myrkkyä flow-tilalle. Tasainen puheensorina kaukana taustalla ei ole ongelma, mutta jos kuulet muutaman metrin päässä puhetta, varsinkin omaa äidinkieltäsi, on sitä vaikea olla kuuntelematta. Onneksi tämä ongelma on helppo ratkaista, sillä nykyään löytyy niin hyvä valikoima vastamelukuulokkeita. Ne ovat yksi tietotyöläisen parhaita kavereita. Äänimaailmaksi kannattaa valita jotain vokaalitonta ja neutraalia. Spotifysta löytyy paljon concentration ja study -soittolistoja. Syvempi pääty ovat keskittymiseen suunnitellut, optimaalisia aivoaaltoja tukevat äänimaailmat, kuten brain.fm.

2. Minimoi keskeytykset

Palaaminen keskeytyksistä työn ääreen ja keskittymiseen vie 1-24 minuuttia – etenkin takaisin flow-tilaan pääseminen kestää pitkään. Keskimäärin tietotyöntekijä keskeytetään päivän aikana 70 kertaa, joten käytännössä kolmasosa työajasta menee keskeytyksiin. [1] Mikäli työpaikallasi voi keskeyttää vapaasti, niin ehdota työkavereille hiljaisten työtuntien käyttöönottoa, esimerkiksi kello 9-11. Ehdota vähintäänkin, että toivot itse olevasi keskeytyksettä tiettyinä kellonaikoina tai silloin, kun pidät kuulokkeita päässä. Jos hiljainen työ ei muuten onnistu, ovat jotkut ratkaisseet ongelman siten, että työskentelevät keskittyneesti toimiston hiljaisina tunteina, esimerkiksi seitsemän ja yhdeksän välillä aamulla. Tietysti nämä kaikki ohjeet pätevät samalla tapaa puhelimeen, jonka kanssa voi viettää hiljaisia tunteja Älä häiritse -tilan avulla. Etätyöpäivät ovat myös yksi keino keskeytysten vähentämiseksi. Jos sinun on mahdollista pitää etätyöpäiviä, varaa niiden aikana tehtäväksi eniten keskittymistä vaativat tehtävät.

3. Poista ilmoitukset

Sosiaaliset häiriöt ovat nykyisin varsin pieni tekijä digitaalisten rinnalla. Puhelimet ja tietokoneet puskevat jatkuvasti ilmoituksia viesteistä, sähköposteista ja päivityksistä, ellei niitä laita kuriin. Kun kuulet viestiäänen tai tunnet taskussa värähdyksen, mielesi alkaa väkisinkin miettimään, pitäisikö viesti katsoa, keneltä se on tullut ja mitähän asiaa siinä mahtaa olla. Onkohan se pomolta, puolisolta vai kenties päiväkodista? Ilmoituksien suhteen kannattaa olla niin raaka, että poista ne kokonaan. Jos jotain viestikanavia on pakko seurata jatkuvasti, pidä mukana vain välttämättömät. Ota viestien ja sähköpostien lukemiseen selkeä systeemi, lue viestit esimerkiksi kolmesti ja sähköpostit kerran päivässä. Näin sinulla ei mene viestit ohitse, mutta pystyt käymään ne tehokkaasti läpi ilman, että varsinainen työsi keskeytyy jatkuvasti.

 

Flow-opas – 10 keinoa päästä flow-tilaan tietotyössä

Jos haluat tietää lisää flow-tilasta ja oppia keinoja, kuinka päästä flow-tilaan omassa työssäsi, lataa Flow-opas täältä.

LÄHTEET

[1]  Kaisa Jaakkola, 2018. Palaudu ja vahvistu.

Jaa tämä muidenkin hyödyksi ja iloksi:

Jätä kommentti