Flow Friday 3: Flow-tilaan ei pääse ilmaiseksi vaan tekemisen kautta

Flow Friday 3: Flow-tilaan ei pääse ilmaiseksi vaan tekemisen kautta

Flow Friday 3: Flow-tilaan ei pääse ilmaiseksi vaan tekemisen kautta 1024 576 Jussi Venäläinen

Huom: Videon ja tekstin sisältö on lähes sama. Voit myös kuunnella sen podcastina.

 

Flow-tila sisältää neljä vaihetta, etkä voi kokea flow’ta kulkematta eri vaiheiden läpi.

 

1. Ponnistelu (struggle)

Flow-tilaan ei pääse sormia näpäyttämällä vaan se vaatii ponnistelua. [1] On ensin keskityttävä johonkin asiaan, jotta sen tekemiseen voi uppoutua. Flow-tila napsahtaa päälle todella harvoin hetkessä. Siihen voivat kyetä kokeneimmat improamiseen pohjautuvien lajien ammattilaiset, kuten breakdance-tanssijat, mutta esimerkiksi tietotyössä flow-tila syntyy tekemisen kautta. Aluksi tekeminen ei siis ole mielekästä tai helposti rullaavaa. Ponnisteluvaihe on stressaava ja silloin erittyy kortisolia, adrenaliinia ja noradrenaliinia. [2] Ponnistelu on ikään kuin latausvaihe, jossa aivot ylikuormitetaan informaatiolla.
 

2. Rentoutuminen (release)

Voi tuntua nurinkuriselta, mutta rentoutuminen vaatii täyttä huomiokykyä ja huomion kohdistamista yhteen asiaan. Rentoutuminen voi tapahtua monin tavoin. Joskus se tapahtuu luonnostaan tekemisen kautta, kun johonkin asiaan uppoutuessa olet saanut suunnattua siihen kaiken keskittymisen ja siten nostettua taitotasosi vastaamaan haastetta. Toisinaan rentoutus voi vaatia sitä, että otat tietoisesti mielen pois ongelmasta, esimerkiksi kävelemällä tai ottamalla tauon puurtamisen keskellä. Rentoutumisen metodi ei sinänsä ole olennainen, vaan rentoutumisen viesti aivoille. Sen tapahtuessa typpioksidi virtaa kehoon ja huuhtoo stressihormonit pois, dopamiinin ja endorfiinien saapuessa tilalle. [1] Aina rentoutumista ei tapahdu eikä ihminen pääse flow-tilaan, johtuen esimerkiksi liian suuresta haasteesta tai ulkoisista häiriöistä.

 

flow-tila

3.  Itse flow

 
 

4. Palautuminen (recovery)

Flow-tila vaatii aina palautumista ja integroitumista. Vaikka flow onkin aivoille energiankulutuksen kannalta taloudellinen tila niin välittäjäaineiden näkökulmasta se on kuluttava. Flow-tila on sama kuin olisit ottanut pienen annoksen amfetamiinia (noradrenaliini), kokaiinia (dopamiini), kannabista (anandamidi), heroiiinia (endorfiinit) ja ekstaasia (serotoniini). [2] Tällainen ilotulitus vaatii palautumista ja on biologisesti tervettä, että flow’ssa ei olla jatkuvasti. Monet taiteilijat onnistuvatkin flow’ssa ja tekemisen innossaan paahtamaan useita päiviä nukkumatta. Flow-tila ei kaikessa hienoudessaan kuitenkaan kumoa hyvinvoinnin perusperiaatteita tai palautumisen tarvetta.
 
”After the ecstacy, the laundry.” 
 
Samoin kuin esimerkiksi fyysisessä harjoittelussa, flow-tilaa voi ajatella ylikovana treeninä. Kun olet ensin kurottanut vähän liian pitkälle kuormituksen suhteen, tarvitset palautumista, jotta voit nousta uudelle tasolle. Aivojen täytyy siirtää tieto lyhytkestoisesta muistista pitkäkestoiseen ja vahvistaa muistot, jotta osaaminen voi kehittyä. Taitotason kasvaessa flow’hun pääsy on jatkossa helpompaa eli flow on sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä itseään ruokkiva tila. [3]

 
 

Flow-opas – 10 keinoa päästä flow-tilaan tietotyössä

Jos haluat tietää lisää flow-tilasta ja oppia keinoja, kuinka päästä flow-tilaan omassa työssäsi, lataa Flow-opas täältä.

LÄHTEET

[1]  Flow Genome Project Research
[2]  Steven Kotler, 2014. The Rise of Superman
[3]  Mihaly Csikszentmihalyi, 2008. Flow: Psychology of Optimal Experience.

Jaa tämä muidenkin hyödyksi ja iloksi:

Jätä kommentti