Nikotiini – kahvin veroinen täsmäase tietotyöhön

Nikotiini – kahvin veroinen täsmäase tietotyöhön

Nikotiini – kahvin veroinen täsmäase tietotyöhön 1024 660 jussivenalainen.fi
nikotiini

 

Hyvä paha nikotiini

Ensimmäinen mielikuva nikotiinista on lähes kaikilla meillä negatiivinen. Ei ihme, onhan se tupakan eniten riippuvuutta aiheuttava osa ja tupakointi on tuomittu pahaksi tavaksi jo vuosikymmenten ajan. Yleisen keskustelun ja mielipiteen varjoon on kuitenkin jäänyt se, että kyseessä on tutkitusti kahvin veroinen työskentelykyvyn parantaja tietotyöhön. Olen testaillut ja tutkinut nikotiinia työkäytössä nyt neljän kuukauden ajan. Mitä hyötyä siitä on ja miten sitä voi käyttää fiksusti?

Mitä tutkimus kertoo meille?

National Institute on Drug Abuse teki 2010 meta-analyysin [1] nikotiinin ja tupakan tutkimuksista viimeisten vuosikymmenten ajalta. Mukaan otettiin vajaan 500:n joukosta 41 laadukkainta tutkimusta, jotka olivat kaikki placebo-kontrolloituja tuplasokkotutkimuksia. Yhteenvetona tutkimuksista oli se, että nikotiini parantaa aivojen toimintakykyä 10-30% aivoalueesta riippuen. Merkittävimmät vaikutukset nikotiinilla ovat huomiokykyyn, tarkkuuteen, reaktionopeuteen ja lyhytkestoiseen muistiin. Eli käytännössä kyseessä on merkittävä nootrooppi eli älylääke työskentelyyn.

Nikotiini parantaa myös aivojen staminaa eli jaksamista työskennellä pidempään korkealla tasolla. Tämä korostuu etenkin useiden tuntien keskittymisjaksoissa. Eli jos näet bussikuskisi tai tulevan lentosi lentäjän tupakalla, voit ajatella, että olet turvallisemmissa käsissä.

Ei ole sattumaa, että niin moni kirjailija, muusikko, tiedemies ja jopa urheilija historian saatossa on polttanut tupakkaa. Sotarintamilla polttaminen on ollut isossa roolissa hermojen kasassa pitämisessä. Nikotiinilla on iso rooli sellaisten ihmisten työskentelyssä, joiden täytyy tehdä jotain uniikkia, kilpailullista tai muuten paljon keskittymistä vaativaa. On epäsuorasti osoitettavissa, että nikotiinin kognitiiviset vaikutukset ovat itse asiassa merkittävä syy sille, että moni tupakkaa kokeileva jatkaa polttamista, joka sitten jatkuvana tapana johtaa lopulta riippuvuuteen. Samasta syystä myös lopettaminen on hankalaa.

”Kätevin ja järkevin tapa nikotiinin nauttimiseksi ovat pastillit ja purukumit.”

 

Miten nikotiinia kannattaa käyttää?

Nikotiinin nauttiminen polttamalla on tutkimusten mukaan tehokkain tapa saavuttaa sen kognitiiviset hyödyt. Lienee kaikille kuitenkin päivänselvää, että polttaminen ei ole terveellisin tai muutenkaan pitkäkestoisesti järkevin tapa, etenkään henkilölle, joka haluaa käyttää nikotiinia satunnaisesti työskentelyn tehostajana. Sama koskee nuuskaa, jolla on omat haittansa. Eli älä käytä tätä artikkelia perusteluna itsellesi käyttää tupakkaa tai nuuskaa tai olla lopettamatta niiden käyttöä!

Kätevin ja järkevin tapa nikotiinin nauttimiseksi ovat pastillit ja purukumit. Tupakasta eroonpääsyä tukevat nikotiinituotteet ovat iso bisnes ja nikotiinia työskentelyyn käyttävän näkökulmasta hyvä niin, sillä niiden saatavuus on todella hyvä. Nikotiinipastilleja ja -purukumeja löytyy lähes kaikista kioskeista ja kaupoista. Hintakin on erittäin kohtuullinen, kun pastilleille tulee hintaa parikymmentä senttiä kappale. Laastarit voisivat olla toimiva tuote, mutta ne on suunniteltu luovuttamaan nikotiinia 10-24 tunnin aikana, joten työskentelykäyttöön ne eivät toimi.  Olen kokeillut nyt jonkun verran erilaisia purukumeja ja pastilleja. Makuja löytyy isommista kaupoista ja apteekeista iso liuta, joten valinnanvaraa on. En voi rehellisesti sanoa minkään kokeilemani olleen aidosti hyvää, mutta omaksi suosikikseni ovat nousseet minttupastillit, jotka ovat aika neutraaleja.

Nikotiinia normaalisti käyttämättömien kannattaa aloittaa annoksesta 1mg. Jos se ei tunnu vaikuttavan, voi annosta nostaa 1,5mg eli 0,5mg kerrallaan. Annoksia on helppo säädellä haukkaamalla pastillista ja tai purukumista vain puolikas. Annoksen kanssa ei kannata keulia liikaa. Mikäli olo on enemmän sekava ja kuutamolla oleva kuin keskittynyt, on annos ollut liian suuri.

nikotiini-kahvi

Itsellä nikotiini on käytössä etenkin iltapäivisin, jolloin keskittyminen alkaa herpaantua. Erityisen hyvin nikotiini toimii yhdessä kahvin kanssa, koska molemmilla on keskittymistä edistäviä vaikutuksia. Synergistisenä etuna nikotiini auttaa suuntaamaan kofeiinista saatua vireyttä tekemisen kohteena olevaan asiaan. Tässäkään ei ole sattumaa, että tupakanpoltto ja kahvinjuonti kulkevat monilla niin käsi kädessä, etenkin ruoan jälkeen. Jos haluaa tehdä vielä kovemman yhdistelmän niin nikotiinin ja kofeiinin lisäksi voi ottaa teaniinia. Teaniini rauhoittaa ja vähentää kofeiinin haitallisia vaikutuksia, kuten ylivireisyyttä ja hermostuneisuutta, eli käytännössä auttaa suuntaamaan keskittymistä paremmin. Teaniinin ja kofeiinin suhde kannattaa olla 2:1 luokkaa, joten ison kahvimukin kylkeen teaniinia pitäisi ottaa noin 300mg. Suomesta ostettuna teaniini on selkeästi halvinta jauhomuodossa, joskin jauhojen pyörittely esimerkiksi kahvilassa tai työpaikalla ei ole mielekkäintä.

Nikotiinin haitat

Näistä kehuista huolimatta ei voi olla mainitsematta, että nikotiinia ei kannata käyttää liialti. Vaikkei nikotiinin käyttö yhdistyisi polttamiseen, joka tekee siitä helpommin tavan ja riippuvuutta aiheuttavan, on kyseessä silti hyvin addiktoiva aine. Jos nikotiinia käyttää sen hyötyjen takia niin liian runsas käyttö voi kääntyä itseään vastaan, koska se johtaa toleranssin kasvuun ja tällöin tarvitaan suurempi annos samojen vaikutusten saavuttamiseksi. Toleranssin kasvua ei voi täysin välttää, mutta sitä voi estää sillä, että käyttää nikotiinia vain tarpeeseen eikä tavan takia. Samoin kuin kahvin ja kofeiinin kanssa, toleranssia voi nollata pitämällä viikon tauon.

Liian suuri määrä, esimerkiksi itsellä 4mg kerralla, tuottaa sekavan ja huimaavan olon, joka tarkoituksen vastaisesti tuhoaa keskittymisen. Olen myös huomannut, että pastillit ja purukumit tuottavat joskus närästyksen kaltaista tunnetta, jos niitä ottaa tyhjään vatsaan.

Loppuaatokset

Nikotiinin käyttö työskentelymielessä voi tuntua absurdilta, mutta vertaisin sitä aika lailla kahviin. Järkevästi käytettynä kyseessä on edullinen, tehokas ja laillinen aivojen suorituskyvyn parantaja niille, jotka tarvitsevat työssään tai opiskeluissaan keskittymistä ja huomiokykyä.

Oletko kokeillut nikotiinia keskittymistarkoitukseen? Kokeilitko tämän artikkelin perusteella? Jaa ihmeessä kokemuksesi muille.

 

[1] http://dengulenegl.dk/blog/wp-content/uploads/2011/02/meta-analysis-acute-effects-of-nicotine-and-smoking-on-human-performance.pdf

Jaa tämä muidenkin hyödyksi ja iloksi:

3 kommenttia
  • Samuli 25.9.2018 at 15:38

    Ehdottomasti parantaa keskittymistä pieninä annoksina sekä selkeästi nostaa vireystilaa. Polttamalla välillä saa uneliaaksi, mikäli savukkeiden välillä on useampi tunti, mutta purukumi muutaman tunnin välein auttaa keskittymisen kanssa.

  • Jevgeni 10.10.2018 at 10:27

    Moi, tämä oli hyvä ja mielenkiintoinen teksti! En itse käytä säännöllisesti mitään nikotiinia sisältävää, mutta hyvin epäsäännöllisesti (ts. ”kun joku kaveri vippaa”) poltan ihan mielelläni tupakan tai otan nuuskaa. En tiedä, johtuuko siitä, että käyttöni on niin harvinaista, että yksikin tupakka aiheuttaa jo selkeästi tuon ihan mukavan, mutta ehdottomasti keskittymistä haittaavan ”sekavan ja huimaavan olon”. Eli voipi kai olla, että yhdessäkin sellaisessa on sitten turhan iso määrä nikotiinia keskittymistarkoitukseen nähden. Pärjäilen itse vain kahvin voimalla kai tästäkin eteenpäin, mutta jos jossain on joskus tarjolla purukumeja tai pastilleja, niin pitääpä muistaa testata, kuinka ne itsellä vaikuttavat.

    Missä määrin pystyt tietoisesti huomaamaan eron keskittymiskyvyssäsi purukumin/pastillin ottamisen myötä? Tai siis, onko ero ”normaalin olon” ja ”keskittyneemmän olon” välillä ihan selkeä?

    • Jussi 10.10.2018 at 22:27

      Kiitos Jevgeni.

      Huomaan kyllä eron keskittymiskyvyssä, vaikutus on suurin piirtein sama kuin kahvilla. Eli ei siis mikään mullistava ero olotilassa, mutta havaittavissa. Alkuun haasteena on löytää se juuri sopiva annos itselle. Jos on nukkunut huonosti tai muuten erityisen väsynyt niin kahvin vaikutus on suurempi, koska kahvi blokkaa väsymyksen tunnetta, mitä nikotiini ei oikeastaan tee.

Kommentoi